Verlichting door strategiespellen

Er dreigt oorlog op het Koreaans schiereiland, maar voorlopig wordt er nog lustig gegokt in Zuid-Korea. Niet alleen op voetbalwedstrijden of andere gangbare sporten, het strategiespel Starcraft is er uitgegroeid tot een miljardenindustrie (Volkskrant 27 mei 2010). Wie kinderen observeert bij het spelen van Starcraft, ziet hoe ze door vallen en opstaan een donkere en verborgen wereld ontdekken. Als het gebied eenmaal in beeld is gaan ze er allerlei zaken bouwen (infrastructuur, basiskampen) die ze later nodig hebben in de strijd. Starcraft heeft iets weg van Go en valt misschien daarom in de smaak bij de Koreanen, maar de leeropbrengst is, vermoed ik, toch heel anders als bij het bordspel.

Over het onderwijs wordt gegrapt dat het niet verandert. Als je honderd jaar terug in de tijd reist en een schoolgebouw binnenloopt, dan tref je daar ongeveer hetzelfde aan als nu. Maar doen de docenten ook hetzelfde werk? Geenszins. Vroeger stak de docent het licht aan voor de leerling, waardoor er telkens een nieuw stukje kennis werd ontsloten. Tegenwoordig steken de kinderen zelf het licht aan met de hulpmiddelen die ze in handen hebben. Ik had een tijdje niks van mijn zoon gehoord als hij opbelt met de vraag hoe hij het beste van Dubrovnik naar Belgrado kan reizen. Alsof ik dat paraat heb. Dat is ook niet aan de orde, hij ziet mij op dat moment als een hulpmiddel om dat stukje informatie uitgelicht te krijgen. Schijnbaar ontbrak het op zijn vakantieadres aan een goede internetverbinding.

Het spelen van Starcraft of andere strategiespellen brengt een vorm van verlichting voort. Dat is mijn hypothese en die ontluikende verlichting kan beter worden benut. Als kinderen naar het licht toe leren, dan dient zich voor docenten en opvoeders de mooie uitdaging aan om meer gebruik te maken van hun handigheid met allerlei hulpmiddelen om te gaan, op hun vindingrijkheid én hun ondernemende houding. Kinderen van nu overschrijden voortdurend grenzen op zoek naar hun identiteit. Daarbij doen ze telkens nieuwe ervaringen op. Bij het aaneenrijgen van al die ervaringen is een leraar onontbeerlijk.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie