How to meditate in a minute

Via Martine Busch van het Van Praag Instituut kwam ik op dit filmpje:

How to meditate in a minute

Ik bekeek het in de trein en kon de minuut meditatie ter plekke beoefenen. Hoe mooi kan een instructieve video via Youtube zijn? Dit filmpje is niet alleen prachtig getekend, maar ook goed gedoseerd wat betreft de uitleg. Wat ik verder erg knap vind, is hoe de tijd wordt benaderd. Vaak ervaren mensen geen tijd om te mediteren. Dus laat je het maar. Dan klinkt een minuutje wel haalbaar. Bovendien krijg je een fantastisch perspectief mee: als je leert te mediteren in een moment, dan kun je altijd en overal mediteren. Bijvoorbeeld tijdens een saaie vergadering of terwijl je in de rij voor de kassa staat te wachten.

De uitleg voorafgaand aan de eerste minuut is verrassend rechtoe rechtaan. Hoewel een moment meditatie uiteindelijk gaat over mediteren in een moment, is het goed om te beginnen met een minuut. Want een moment gaat zo snel voorbij dat het moeilijk is op te merken. Een minuut is een moment met handgrepen, je weet waar het begint en waar het eindigt, dus is het makkelijker te vatten. Je leert dus te oefenen per minuut. Je ontspant je gezicht en volgt je adem. En de minuut is voorbij voor je het weet. Uiteindelijk gaat het dus lukken om op elk moment te mediteren.

Meditatie is een verzamelbegrip. Gemeenschappelijk aan alle vormen van meditatie is de oefening om ‘de geest te verzamelen’, te concentreren, tot rust te brengen. Vaak wordt daarvoor het beeld gebruikt van een spiegelglad meer met helder water waardoor je de bodem kunt zien. Als het water beweegt zie je vooral de bewegingen van het wateroppervlak. Zo gaat het ook met ons brein. Als het voortdurend wordt geprikkeld is er geen rust, komen er alsmaar gedachten voorbij waar je aandacht aan geeft. De maker van het filmje heeft weet daarvan en geeft als aanwijzing mee: zeg hmmm tegen de gedachte die opkomt en laat ze voorbij drijven. Het is geen schokkend nieuwe benadering. Het is vooral mooi gemaakt.

Nu is innerlijk rust een mooi streven, maar is er niet nog een splijtender argument te geven om te mediteren? Desikachar benadert meditatie als vorm van reflectie. Elke actie heeft gevolgen, soms direct soms op de langere termijn. Soms goede gevolgen, soms kwalijke. Ook kan een actie ‘een residu’ achterlaten dat mogelijk effect heeft op toekomstige acties. Denk aan gedragspatronen die tot gewoonten worden en bij het minste of geringste worden geactiveerd. Dit proces van acties die op elkaar inwerken gaat alsmaar door, tot in het oneindige. Het is van belang in deze keten acties uiterst zorgvuldig te zijn. Meditatie (dhyana) beschouwt Desikachar als een manier om negatieve gevolgen te voorkomen. als het verkennen van de tegenovergestelde actie om betreurenswaardige acties te vermijden. Achter dhyana als reflectie, schuilt een opvatting van yoga, namelijk het verwerven van onafhankelijkheid. Dhyana is geen abstracte reflectie, maar ‘at the moment we are about to act, we reflect’. Daar popt ineens dat moment weer op. Mediteren in het moment schenkt de mens wat extra tijd waarmee de kwaliteit van handelen wordt verbeterd. Voor eigen bestwil en om onafhankelijker in het leven te staan.
Bron: het prachtige boek van Desikachar T.K.V. (1980). Religiousness in Yoga: lectures on theory and practice (eds Mary Louise Skelton & John Ross Carter). University Press of America.

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. De berg: het stilhouden | School voor Mondiaal Leren - 17 maart 2012

    […] mijn blogbericht over ‘how to meditate in a minute’ hield het onderwerp ‘meditatie’ me nog wat bezig. Meditatie is sterk met India verbonden, in […]

Geef een reactie