Bijzondere pelgrimages

Afgelopen zaterdag vertelde een vriend van me over zijn bezoek aan Almonte waar jaarlijks met Pinksteren de maagd van El Rocio op meeslepende wijze wordt vereerd. Een beetje beduusd word ik ervan als ik duizenden mannen zie afstormen op het beeld dat op een soort brancard met luifel is gezet. Dat beeld zweeft vervolgens op de uitgestoken armen van de menigte als een bootje dat deint op de golven van een kalme zee.

Ook de heilige Sara in Saintes-Maries-de-la-Mer wordt op handen gedragen door Roma’s die vanuit alle windstreken zijn gekomen. Evenals in Amonte betreft het een katholieke processie waarin een vrouw de hoofdrol speelt. De legende wil dat Sara de dienares was van de drie Maria’s die volgens het Nieuwe Testament de lege tombe zagen na de wederopstanding van Jezus (Trouw 26 mei 2010). Zij heet ‘Sara de Zwarte’ en daar ligt een directe link met Kali, de Indiase godin. Kali betekent gewoon de zwarte. Zij staat bekend om haar wat grimmig uiterlijk en wordt gewoonlijk dansend afgebeeld of in erotische vereniging met Shiva. Doet dat niet denken aan flamenco danseressen of vrouwen met lange rokken op de Balkan?

Van de Roma volkeren wordt gezegd dat ze oorspronkelijk uit Noord-India stammen. Ze zijn ergens voor de tiende eeuw N.Chr. aan de wandel gegaan omdat de Afgaanse heerser Mahmoud van Ghazna telkens jongens kwam stellen om ze als slaven te werk te stellen en meisjes als zijn dienaressen. Hoewel de Roma’s zich bijna over heel Europa hebben verspreid en ter plaatse de religie en gebruiken deels overnamen, voelen ze zich verbonden en in Zuid-Franrijk vormen ze tijdelijk één familie. Maar aanbidden zij nu een Katholieke heilige of een Indiase godin? Maakt het uit? Ze staan beide symbool voor de moedergodin, de oerenergie.

 

Ik bezocht eerder dit jaar een Kali-tempel in Kolkata (Dakshineshvara) waar Sri Ramakrishna zijn verlichting bereikte en lange tijd een kamer bewoonde met zijn vrouw Sarada Devi.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie